الأربعاء، 8 مايو 2013

بالصور اسهل طريقة لتنظيف و تحضير الرنجة و السردين و تقدميها مع البطاطس المحمرة






بالصور اسهل طريقة لتنظيف و تحضير الرنجة و السردين  و تقدميها مع البطاطس المحمرة 



كل سنه و انتم طيبين بمناسبة  شم النسيم و اعياد الربيع 



و النهارده كان لقائي انا و الاولاد مع الرنجة و السردين 





انا بجيب الرنجة المغلفة  لاني بحس انها انظف و افضل من النوع الاخر





و علشان احافظ على نظافة البوتجاز عندي انا بشوي الرنجة في طاسة تيفال  على نار هادئة جدا 








و ده السردين  انا جبت اثنين فقط 






بظهر السكينة بزيل القشور من على ظهر السرجين و افتحها لاخرج الاحشاء 





و ادي الرنجة بدات تستوي و انا بقلبها عالوجه التاني 







بعد ما نظفت السردين كويس بشطفه 
و في صينية بحط شويه زيت و اقليه فيه 







الرنجة كده استوت خالص بشكل ممتاز 













بنقل الرنجة من الصينيه  لطبق تاني و اعصر عليها  ليمون 




و كمان عصرت ليمون علي السردين 

و الزيت حطيت عليه شويه شطه و كمون و نقطه طحينه و بقي احلااااااا صوص مع السردين 











الرنجة بقي ححط عليها طماطم مقطعه مكعبات 





و طحينة 






و هنا حمرت بطاطس طبعا ليتقدم مع الاكل





و بصل كمان للرنجة 





شوية خل  و طبعا زيت 






اتفضلوا معانا 





الرنجة مفيش كده تفتح النفس بجد 











يارب تكون الوجبة النهارده نالت اعجابكم 

و اللي تحب تتابع الوصفة بالتفصيل في قناتي عاليوتيوب 

على الرابط التالي 







بحبكم في الله 


همسه احمد


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق